Prem Joshua

Prem Joshua

Hoewel je het misschien niet verwacht bij het horen van zijn naam, werd Prem Joshua geboren in Duitsland. Hij leerde fluit spelen op zijn vijfde en speelde later fluit en saxofoon in verschillende plaatselijke bands. Op zijn achttiende reisde hij over land naar India, en bestudeerde de inheemse volksmuziek van landen waar hij doorheen kwam. Hij nam de naam Prem aan (Hindi voor ‘liefde’), behield zijn eigen naam Joshua en liet zijn achternaam vallen. In India leerde hij sitar spelen.

Door zijn hele carrière heen heeft hij geëxperimenteerd met vele genres muziek, en mengde elementen van Oost en West. Hij heeft vele albums opgenomen, solo en in muzikale projecten. Zijn laatste is Luminous Secrets uit 2010.

Op Inspire

Performance

Workshop

Satsang Live Music Meditation
Satsang is een uurlange meditatie op geïmproviseerde muziek met perioden van meditatieve stilte – at in India wordt beschouwd als de hoogste vorm van muziek. De deelnemers mediteren met hun ogen dicht, en worden op een zeker moment tijdens de workshop gevraagd de muziek te versterken met hun eigen stem. Deze live muziekmeditatie werkt ook perfect in combinatie met yogalessen als een ‘bhakti workshop’.

Stop Dance
Een uurlange dansmeditatie, met geïmproviseerde uptempo muziek. De deelnemers worden aangemoedigd te dansen en zichzelf te laten verdrinken en los te laten op de muziek en het ritme. De danser verliest zichzelf in de dans, die wordt onderbroken door uitroepen van STOP!. Tegelijk met de plotselinge STOP! verdwijnt de muziek en ‘bevriest’ de danser de beweging en houding die hij op dat moment heeft, om zo alle energie die is opgebouwd naar binnen te laten trekken. En dan begint de muziek weer… 
 

 

Go Go Mania

Go Go Mania

Go Go Mania is retro muziek (DJ a Go Go) en retro design (D-sign a Go Go). Pascal Bannink begon tien jaar geleden als dj. Na vier jaar platen draaien in plaatselijke kroegen en zalen richtte hij een dj-collectief op met collega’s Naald en Kraak (N&K). Zij hebben hun jaren vijftig en zestig vinylplaten gedraaid op vele bekende festivals in Nederland en daarbuiten, en organiseren ook 50s/60s feesten. Bannink was de initiatiefnemer van het International Burlesque Circus en is ook traditioneel barbier onder de naam Monsieur Moustache. Op Inspire draait hij de beste buttshakers en tittytwisters uit de jaren vijftig en zestig op vinyl. Verwacht rauwe R&B, surf, popcorn en nog veel meer! Leuke vintage/popcorn mix… 

St. Paul

St. Paul

Dj St. Paul is een beroepsliefhebber en staat bekend om zijn verzorgde mix van tijden en stijlen. Hij host al vijftien jaar de wekelijkse dansavond Pop-O-Matic in Tivoli Utrecht en draait met grote regelmaat in het Nederlandse club- en poppodiumcircuit. Ook festivals als Lowlands, Le Guess Who, Into The Great Wide Open of Motel Mozaique zijn geen vreemden op zijn agenda. Op de radio (KX Radio/ 3FM), voor de televisie (Nationale Wetenschapsquiz), op zijn blog of in de club, St. Paul staat voor wat hij draait. Pop, soul, indie, hiphop, electronica, rock ‘n roll. Dj-sets zonder regels, maar met een motto: Different Styles, Different People, One Love!

Meetraj

Meetraj

Aïda Spaninks is al 25 jaar bekend als DJ Lady Aïda en draaide in die tijd in bijna alle belangrijke clubs en op grote festivals in Europa en ver daarbuiten. Naast haar optredens bestiert ze bovendien haar eigen dj-school, ontwikkelt educatieve projecten waaronder multimedia trainingen en schrijft een maandelijkse column voor het Eindhovens Dagblad. In het dagelijks leven volgt Aïda de Kundalini yoga lifestyle. Op haar reis door het noorden en zuiden van India raakte Aida geïnspireerd door de kakafonie van klanken en ritmes tijdens haar verblijf in onder meer Punjab, de Uttar Pradesh, Rajastan, Kerala en Karnataka. Op Inspire draait Aïda voor de keer als Meetraj, en laat een blend horen van spicey Indiase ritmes zoals Bhangra, Punjabi en Bollywood, in een mashup tot een eigentijdse gelaagde mix van beats en bassen. Maar verwacht zo nu en dan ook een klein (techno)prikje van Lady Aïda ... 

Tunng

Tunng

Tunng is een experimentele folkband uit Engeland, bekend om hun gebruik van vreemde instrumenten, zoals schelpen. Sam Genders en Mike Lindsay, de twee oprichters, ontmoetten elkaar in Londen en besloten samen te werken. Oorspronkelijk was Tunng eigenlijk een duo met vrienden die aan- en afhaakten in de studio en hun bijdragen leverden, wat resulteerde in het eerste album Mother's Daughter And Other Songs. Toen de publieke optredens wachtten, besloot Sam echter terug te treden en een stille partner te blijven. Een in Londen gebaseerde line-up met Phil Winter (electronika en samples), Martin Smith (exotische percussie en soms klarinet), Ashley Bates (banjo’s en gitaren) and Becky Jacobs (achtergrondzang en melodica) vergezelden Mike om de nummers op het podium te spelen. Tunng heeft tot nu toe vier albums uitgebracht, de laatste …And Then We Saw Land werd uitgebracht in 2010. In juni wordt hun nieuwe album Turbines verwacht.

 

Eric Vloeimans

Eric Vloeimans

Testimoni: Martin Fondse & Eric Vloeimans & Matangi Quartet

Trompettist Eric Vloeimans is een bekende naam in de Nederlandse jazz. Hij studeerde oorspronkelijk klassieke muziek aan de Rotterdam Music Academy, stapte over naar jazz, studeerde af en rondde zijn opleiding af in New York. In zijn carrière experimenteerde Vloeimans met verschillende stijlen, werkte met veel andere artiesten samen en won meerdere belangrijke muziekprijzen zoals de Boy Edgar Prijs en een Edison. Op Inspire speelt hij samen met het Matangi Quartet, een populair strijkkwartet dat samenwerkte met grote namen uit de klassieke muziek en jazz. De vier leden kwamen in 1999 samen en gebruiken instrumenten van Nederlands fabrikaat. Testimoni is een suite in twee delen. Martin Fondse, een bekende componist en arrangeur, levert bijdragen op piano en vibrandoneon. 
 

Molotov Jukebox

Molotov Jukebox

Molotov Jukebox is een zeskoppige, genrevermijdende ervaring die de wereld op zijn kop gaat zetten. De muzikanten combineren trompet, accordeon, viool en de sexy klanken van zangeres Natalia Tena met een inventieve ritmesectie en zijn een band gemaakt uit liefde: liefde voor elkaar, voor de muziek en een liefdevol streven om mensen te laten dansen tot ze omvallen of verliefd worden. Ze maken indruk van hun thuisland Groot-Brittannië tot helemaal in Brazilië en nemen langzaam de wereld over. Doordat ze stijlen als gypsy, samba, ska, dubstep, swing en alles wat ze maar kunnen bedenken op geheel eigen wijze mengen, is het geluid van deze band al ‘Gyp-step’ genoemd. In ieder geval maakt het iedereen aan het dansen!
 

Spinvis

Spinvis

Spinvis is een muzikaal eenmansproject van Erik de Jong. Hij groeide op in een muzikaal gezin, waar zijn vader gitaar speelde en zijn moeder hawaïgitaar en ukelele. Spinvis gaat nog verder: hij experimenteert met computers en verder alles wat hij kan vinden, zoals fluiten en pannendeksels, en combineert muziektonen met poëtische teksten. Zijn eerste album kwam uit in 2002 en trok een trouwe fanschare in zowel Nederland als België. Spinvis heeft veel getourd en gewerkt met dichter Simon Vinkenoog. In 2007 won hij de Popprijs, een award die de artiest beloont voor zijn bijdrage aan de Nederlandse popmuziek. Zijn laatste album Tot Ziens, Justine Keller kwam uit in 2011.  
 

Gregory Porter

Gregory Porter

Jazz zanger, componist en acteur Gregory Porter (1971) brak plotseling door in 2010, met zijn debuutalbum Water. Het werd genomineerd voor een Grammy Award en sindsdien wordt Porter geprezen als de nieuwe ster van vocal jazz. Zijn tweede album Be Good kwam vorig jaar uit en kreeg nóg meer jubelende recensies. Als jongen zong Porter mee met de platen van Nat King Cole die zijn moeder draaide. Nadat hij zijn carrière begon in kleine jazzclubs in San Diego gingen zaken pas echt lopen toen hij op Hubert Laws tribuut aan diezelfde Nat King Cole zong. Nu gooit hij vooral in Europa hoge ogen met zijn stem die jazz, gospel en soul verkent.

   

 

Sam Amidon

Sam Amidon

Folkartiest Sam Amidon (1981) werd geboren in het Amerikaanse Vermont als onderdeel van een muzikaal gezin: zijn ouders zijn folkartiesten en zijn broer is een professioneel drummer. Amidon zelf zingt en speelt fiddle, banjo en gitaar. Hij bracht zijn eerste album But This Chicken Proved Falsehearted uit in 2007 als Samamidon. Hoewel zijn nummers klinken als originelen, maakt Amidon ze vaak van bestaande stukken, zoals oude folkliedjes, hymnes en kinderrijmpjes, die hij vervolgens bewerkt. Inmiddels creëert Amidon een nieuw muzikaal gezin: zijn echtgenote is zangeres Beth Orton en samen voeden ze hun zoon en Beths dochter op. Vorig jaar tourde hij nog als voorprogramma van Bon Iver, in mei van dit jaar bracht hij zijn vierde album Bright Sunny South uit.

Linnea Olsson

Linnea Olsson

Alleen al haar instrument maakt Linnea Olsson anders dan anderen. In tegenstelling tot andere singer-songwriters begeleidt ze zichzelf namelijk niet op piano of gitaar, maar op cello. Een interessante verandering, en een goede keuze. Olsson doet ook haar voordeel met loop recorders en zet zo een originele en prachtige show neer, zoals ze eerder al demonstreerde op Lowlands. Ze groeide op in een klein Zweeds kustplaatsje en een muzikaal gezin. Vervolgens tourde ze met verschillende artiesten, waarvan haar meest bekende ex-werkgever Ane Brun was. Nadat ze uit de schaduw van anderen stapte, imponeerde ze recensenten met haar debuutalbum AH!
 

Shangaan Electro

Shangaan Electro

De Zuid-Afrikaanse producer Nozinja is de man achter het stuur van Shangaan Electro. Hij was eigenaar van winkels waar mobiele telefoons werden gerepareerd, werd muziekondernemer en is nu verantwoordelijk voor het opnemen en produceren van albums waarvan hij er meer dan 50.000 per jaar verkoopt via zijn eigen platenlabel (hij zingt zelf ook nog). Het verhaal van Shangaan Electro begon in 2005, toen Nozinja besloot om traditionele, op marimba gebaseerde Shangaan muziek sneller te maken. Destijds bevatte de meeste populaire muziek 130 tot 135 beats per minuut, hij verhoogde die naar 180. Het resultaat: een wervelende vorm van dancemuziek met ‘teksten die doen denken aan Afrikaanse soapseries en veel geschud van konten’, zoals de Engelse krant The Guardian het omschrijft. Een ervaring die iedereen een keer zou moeten ondergaan. 
 

Monika Nataraj

Monika Nataraj

Monika Nataraj gaf les in Mystical Dance®, Tantra, yoga en meditatie in meer dan twintig landen wereldwijd en heeft duizenden vrouwen de diepte van hun vrouwelijke kracht en uitstraling laten herontdekken. Sinds 1999 heeft Monika fulltime ‘on the road’ geleefd als een nomadische dansende mystica en Shakti avonturierster van de ziel. Ze is de kracht achter de pionierende zes weken en 200 uur durende Mystical Dance® docenten trainingscursus die jaarlijks in Thailand wordt gegeven, mede-oprichter van de Agama Yoga School in het Indiase Dharamsala, mede-directeur van het Dharamsala Film Festival en faculteitslid van het prestigieuze Omega Institute in New York. Monika biedt rituele dansbijeenkomsten in heilige plaatsen en tempels over de hele wereld voor Mystical Belly Dance, Odissi Classical Temple Dance en Sufi Whirling.
 

Op Inspire

Performance

Mystical Dance
Dans is de taal van de ziel… een aansprekende methode van zelfexpressie en zelfontdekking, het blootleggen van ons aangeboren mysterie en verbintenis met het universum. Mystical Dance is een verkenning van hoe de danser en dans samen één zijn. Door het waarnemen van bewuste beweging ervaren we de Waarheid die ons allen beweegt. Monika toont glimpsen van de klassieke Indiase tempeldans, waar de verhalen van de goden en godinnen tot leven komen in rituele bewegingen, alsmede extatische wervelingen gebaseerd op de Sufi tradities van Rumi.

Workshop

Awakening Your Divine Feminine With Mystic Belly Dance
Dansexpressie is een eeuwenoude kunstvorm en door bewuste beweging en aanroeping kun je de goddelijke vrouw van binnen doen ontwaken. Buikdansen is een taal van heilige symbolen en een dynamische methode om de energieën van het universum te ervaren. De benadering van deze vierende workshop is uniek en holistisch - van de geheimen van energie via de rol van dans in vrouwelijke overgangsrituelen, tot het vinden van eenheid in een vrouwen danscirkel. In slechts 90 minuten voel je je heropgeladen en geïnspireerd! Danservaring is niet vereist. Trek alsjeblieft makkelijke kleding aan. We zullen je versieren met glitterende verrassingen. Een heupsjaal is handig.
 

Waarom Inspire?
“Bewustzijn en creativiteit die tot in de eeuwigheid samen dansen… dat is wat Inspire in mij bovenbrengt.”

Jamie Lidell

Jamie Lidell

Met zijn originele aanpak van soul en techno heeft electronisch experimenteur Jamie Lidell zijn plaats als een van de meest innovatieve artiesten in de ondergrondse muziekscene vastgelegd. Als onderdeel van de groepen Subhead en Super_Collider verkende Lidell de grenzen van dancemuziek, als soloartiest heeft zijn werk de verwachtingen van electronische artiesten en componisten uitgedaagd. In Nederland is hij het bekendst van zijn hit Multiply, die mensen nogal in de war bracht: Lidell klonk als een zwarte Amerikaan, maar bleek een blanke Brit. Het nummer kwam van zijn gelijknamige album uit 2005. Dit jaar verschijnt zijn nieuwe, vijfde, album Jamie Lidell
 

 

Chocolate Club

Chocolate Club

Chocolate Club organiseert al zeven jaar feesten in Amsterdam en heeft hiermee de basis gelegd voor Conscious Clubbing in Nederland. Iedere eerste zaterdag van de maand wordt Club Lite omgetoverd in een oase van gezondheid, gezelligheid en genot. Op de feesten worden drankjes en hapjes aangeboden die vol zitten met Superfoods: in plaats van alcohol en suikerhoudende drankjes biedt Chocolate Club producten aan die het immuunsysteem boosten, op een verantwoorde manier opwekkend werken en de mineralen en vitaminen in het lichaam aanvullen. Iedere editie wordt gestreefd naar het beste door een mooie mix van artiesten, decoratie, demonstraties, winkeltjes en nieuwe samenwerkingen. De Chocolate Club is aan het uitgroeien tot meer dan een feestje. Een gezonde lifestyle wordt zo wel heel aanstekelijk! 

Op Inspire

Overdag kun je in de Chocolate lounge komen genieten van onze specialiteit, de Chocolate elixer, terwijl wij zorgen voor muziek, een lekker plekje om even naar binnen te keren en de mogelijkheid op verschillende manieren kennis te maken met Superfoods.

Music & Dance
‘s Avonds zorgen wij ervoor dat we met z’n allen de energie in de Spiegeltent tot extatisch niveau laten stijgen. Met de beste muziek, visuele effecten en de originele Chocolate Club drankjes worden het twee onvergetelijke dagen.


 

Klik hier om naar de Facebookpagina van Chocolate Club te gaan.

Wang Li & Wu Wei

Wang Li & Wu Wei

Wang Li woont in Parijs. De mondharp is zijn favoriete instrument geworden, daarbij beetje bij beetje een klankvolle ruimte creërend van zoektocht en vrijheid. Het spel van Wang Li is vol ademgeruis en trillingen, herinneringen en visioenen. Zijn denkbeeldige wereld is gevuld met een weerklank die tegelijkertijd persoonlijk en universeel is.

Wu Wei woont in Berlijn. Hij is een avant-garde Sheng soloist die bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van dit vierduizend jaar oude instrument naar een vernieuwende kracht in hedendaagse muziek door de creatie van nieuwe technieken, het uitbreiden van nieuw repertoire en de integratie van verschillende stijlen en genres.

Deze Chinese creatie is een muzikale verkenning waarvan de oorsprong duizenden jaren oud is, een moderne belofte van spirituele eenheid, die het publiek een diep gevoel van vrede en vrijheid biedt.

DJ Sandeman

DJ Sandeman

DJ Sandeman is een muzikale alleskunner. Zeker als het gaat om muziek die vers van de pers is en op het scherpst van de snede. Hij is een graag geziene DJ op festivals als Lowlands en Valtifest. Sandeman is vooral bekend om zijn mash-ups op 3FM en de mixen die hij regelmatig maakt voor 3voor12: zijn Song van het Jaar mix is beroemd, zijn Rough Guide To Lowlands mix idem dito.

InnerAct

InnerAct

InnerAct is een audiovisuele performance met harp, elektronica en visuals waarbij het grensverleggende muziekstuk Canto Ostinato als muzikaal startpunt dient. Op het podium reageren de drie kunstenaars met hun instrument en speciaal hiervoor ontwikkelde software op elkaar en bepalen zij wie, volgens de codes van Canto,
de lead neemt. De revolutionaire bewerking wordt uitgevoerd door harpiste Gwyneth Wentink, elektronicaspecialist Wouter Snoei en videokunstenaar Arnout Hulskamp. InnerAct begeeft zich op het fascinerende snijpunt van muziek, beeldende kunst en technologie en is een unieke totaalervaring. Interactie en improvisatie staan centraal, geen uitvoering is dezelfde.

Schola Cantorum Amsterdam

Schola Cantorum Amsterdam

De Schola Cantorum Amsterdam (SCA) is een onafhankelijk gregoriaans koor dat in 1959 werd opgericht door Wim van Gerven.
De uit ca. acht mannen bestaande schola en, sinds 2007, een vrouwenschola (SCA Choeur de Femmes) zingen van september tot en met juni elke zondag om 17.00 uur de gregoriaanse vespers in de St. Nicolaasbasiliek in Amsterdam. 
Op belangrijke kerkelijke feestdagen worden ook de Metten gezongen.
 Daarnaast geeft de Schola concerten in Nederland en daarbuiten. De zangers traden onder meer op tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Musica Sacra Festival in Maastricht, de concertzalen van Haarlem (Philharmonie), Utrecht (Vredenburg), Rotterdam (De Doelen) en Amsterdam (Koninklijk Concertgebouw), alsmede in gregoriaanse festivals te Ravenstein, Watou (B), Wenen, Italië en Boedapest.
Het functioneren van de SCA hangt zeer nauw samen met het werk van de oprichter Wim van Gerven (1929-2008). Hij legde zich toe op de studie van oude handschriften, vooral die uit de 10de eeuw. In deze handschriften is het melodisch verloop van de gezangen met kleine tekentjes weergegeven: de neumen. Deze horen tot de oudste vormen van westerse muzieknotatie, nog van voor de introductie van de notenbalk. 
SCA tracht zoveel mogelijk de ritmisch flexibele interpretatie van deze neumtekens te verwezenlijken om zo tot een historisch verantwoorde uitvoering te komen. De huidige dirigent van de mannenschola van SCA, Marcel Zijlstra, koestert deze traditie en benaderingswijze evenzeer als zijn voorgangers, Jerry Korsmit, Eugeen Liven d'Abelardo en Wim van Gerven.


Op Inspire

Workshop
Zelf de eeuwenoude gregoriaanse melodieën leren zingen, dat is wat in deze workshop geleerd wordt. Aan de hand van een tiental voorbeelden kan eenieder zelf ervaren hoe de spiritualiteit van de teksten in de muziek tot uitdrukking komt. De heel eigen wijze van benadrukking van het gregoriaans, de accentuering van belangrijke woorden door het gebruik van melismes (lange slierten noten op een lettergreep) en de karakteristieke middeleeuwse toonsoorten (modus) dragen bij aan het hemelse gevoel dat het gregoriaans teweeg brengt. In een uur tijd wordt een elementair begrip van het gregoriaanse notenschrift aangeleerd en inzicht geboden in de historische achtergrond van deze oermuziek.

Workshopleider Marcel Zijlstra (1960) begon in 1980 als zanger bij de Schola Cantorum Amsterdam en volgde cursussen over gregoriaanse interpretatie aan de Folkwang Hochschule te Essen-Werden, met als docenten Godehardt Joppich, Luigi Agustoni en Johannes Berchmans Goeschl. Sinds 1984 treedt hij op als koorleider van gregoriaanse schola’s (Quem Quaeritis, Ecclesiae Tuae). Hij verzorgt lezingen, cursussen en workshops in binnen- en buitenland, onder meer aan de Folkwang Universität der Künste te Essen (D). Hij doceert gregoriaans aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en is docent muziek- en cultuurgeschiedenis aan Codarts, Conservatorium Rotterdam. Hij is artistiek leider van het Nederlands Gregoriaans Festival te Ravenstein en organist aan de abdij van Egmond.


Waarom Inspire?
De Schola Cantorum Amsterdam en ik zijn ingegaan op de uitnodiging door Inspire, omdat wij graag mensen willen laten voelen wat de eigen kracht van het gregoriaans is. Regelmatig zingen we diensten voor een heel klein publiek. We willen met deze muziek ook graag een veel grotere groep bereiken, omdat we zelf ervaren hoe het gregoriaans in al zijn schijnbare eenvoud ons steeds een intense ervaring geeft van grote spirituele rijkdom.

The Aggrolites

The Aggrolites

‘Dirty reggae’, zo omschrijven The Aggrolites hun eigen geluid. De band werd opgericht in 2002 en stamt uit de harde leerschool van Los Angeles, waar ze afstudeerden op ‘feel good muziek’. Ze traden op met vele bekende artiesten en speelden op ontelbare podia en festivals wereldwijd. Live worden ze gekenmerkt door het stevige gedonder van reggaedrums en -bas, de verscheurende, soulvolle melodieën van orgel en gitaar en de stem van Jesse Wagner - een geschenk uit de hemel, doorgegeven door Otis, Sam, Ray en Wilson. Na acht jaar liveoptredens over de hele wereld en vijf studioalbums was het vorig jaar tijd voor hun eerste livealbum, Unleashed Live Vol. 1.
 

Maison du Malheur

Maison du Malheur

Maison Du Malheur deed voor het eerst van zich spreken in 2011 op het festival Into The Great Wide Open. Bij die gelegenheid liet de band zien dat ze met hun vintage jazz en R&B de juiste snaar weet te raken. De groep rondom songschrijver J.P. Mesker is een feestband van formaat, met muziek die neigt naar Fats Waller en Howlin' Wolf, maar dan aangevuld met een bonte verzameling van muzikale stijlen en instrumentaties. Ze toerden met het blues-swamp icoon C.W. Stoneking en begin dit jaar kwam de eerste cd uit met de titel Wicked Transmission. Het ratjetoe aan stijlen maakt dit collectief juist zo bijzonder: van honky tonk balkan tot dansmuziek en folklore. Het spelplezier is enorm en de virtuositeit bij vlagen verbluffend.

Nik Bärtsch Ronin

Nik Bärtsch Ronin

Nik Bärtsch (1971) is een Zwitserse pianist, componist en producer. Hij begon op zijn achtste met lessen in piano en percussie en studeerde in 1997 af aan de Musikhochschule Zürich. Daarna studeerde hij nog filosofie, taalwetenschappen en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Zürich. Naast soloartiest en onderdeel van de akoestische band Mobile is Bärtsch ook de leider van ‘zen-funk’ groep Ronin, waarmee hij in 2012 zijn meeste recente album Nik Bärtsch’s Ronin Live uitbracht op het ECM label. Hij woont in Zürich en Berlijn.

TBA

TBA

Be curious!

Nils Frahm

Nils Frahm

De op 20 september 1982 geboren Nils Frahm maakte al op jonge leeftijd kennis met muziek. In zijn jeugd kreeg hij pianoles van Nahum Brodski, een leerling van de laatste docent van Tschaikowski. Hierdoor werd Nils niet alleen ondergedompeld in de stijlen van de klassieke pianisten die hem voorgingen maar ook in die van hedendaagse componisten.

Als getalenteerd componist en producent werkt Nils Frahm tegenwoordig vanuit zijn Berlijnse Durton Studio, waar hij ook samenwerkte met veel tijdgenoten zoals Peter Broderick, Ólafur Arnalds, Anne Müller, Deaf Center, Efterklang, en Dustin O’Halloran en andere musici. Zijn onconventionele benadering van een eeuwenoud instrument, intiem en beschouwend bespeeld, heeft hem wereldwijd vele fans opgeleverd. Voor een muzikant zo vroeg in zijn carriere toon Frahm een ongelooflijk ontwikkeld gevoel van controle en terughoudendheid dat op is gevallen bij veel fans, waaronder Thom Yorke, die een van Nils’ liedjes ten gehore bracht in Radiohead’s HQ office chart. Terwijl de erkenning voor zijn eerdere solo piano werken ‘Wintermusik’ (2009) en ‘The Bells’ (2009) blijft groeien, werd in 2011 zijn meest geprezen album tot nu toe uitgebracht: ‘Felt’.

Dit album werd live opgenomen in een grote weergalmende kerk en Nils Frahm nodigt je uit je koptelefoon op te zetten en een duik te nemen in een wereld van microscopische en delicate geluiden – dat zo intiem klinkt dat je naast hem zou kunnen zitten. Diep in de nacht opgenomen in de contemplatieve eenzaamheid en stilte van zijn studio in Berlijn legt Frahm een nieuw geluid en bron van inspiratie bloot in deze vreedzame momenten: “Ik wilde eigenlijk mijn buren een plezier doen door het geluid van mijn piano te dempen. De enige respectvolle manier om in de stilte van de nacht piano te spelen is door een aantal lagen dik vilt op de snaren te leggen en met heel vriendelijke vingers de toetsen te beroeren. Zodoende ontdekte ik dat mijn piano echt heel mooi klinkt met die demper.”

Gefascineerd door die geluidsuitstraling, plaatste hij vervolgens microfoons zo diep in de piano dat ze bijna de snaren aanraakten. Dit voegde een scala van externe geluiden toe aan de opnames die producenten juist vaak proberen te vermijden: “Ik hoor mezelf ademhalen en hijgen, het schrapende geluid van de toetsen en het kraken van de houten vloerdelen – allemaal even hard als het geluid van de muziek zelf. De muziek wordt een mogelijkheid, een toevalligheid binnen het geruis. Mijn hart opent zich en ik vraag me af wat het is precies dat me zo gelukkig doet voelen.”

‘Felt’ creëert zijn eigen persoonlijk microkosmos, dat een toevluchtsoord biedt van fijnzinnige en eerlijke schoonheid.